ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΔΗΜ. ΤΣΕΒΔΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΔΗΜ. ΤΣΕΒΔΟΣ

Ορθοπαιδικός Χειρουργός Ενηλίκων & Παίδων

(+30)  210 8949496
6944 888364


Ιατρείο: Κύπρου 52, Γλυφάδα 166 75  Αθήνα, Ελλάδα    Τηλ.: 210 8949496  Τηλ/Fax: 210 8949046 Κινητό: 6944 888364       Email: tsevdos@gmail.com
greek english

Αποτρέψτε την κακή στάση σώματος!

Αποτρέψτε την κακή στάση σώματος!

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «FORMA» ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ ‘14

 

«Μην καμπουριάζεις» ή «Πίσω τους ώμους» είναι τα πιο συχνά λόγια που λέμε στα παιδιά μας στην προσπάθεια να αποτρέψουμε την κακή στάση σώματος. Αρκεί όμως μόνο αυτό;

Τα παιδιά από την ώρα που μαθαίνουν να περπατούν είναι από τη φύση προικισμένα, στην συντριπτική πλειοψηφία, με τέλεια στάση σώματος. Καθώς μεγαλώνουν όμως, ιδιαίτερα τα παιδιά σχολικής ηλικίας, διάφοροι παράγοντες ή κακές συνήθειες μπορεί να αλλάξουν τον τρόπο που στέκονται, κάθονται ή ξαπλώνουν.   Η πολύ τηλεόραση, η χρήση του υπολογιστή, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια,  η έλλειψη άσκησης, η συνήθεια να μελετούν στο κρεβάτι ή να τρώνε στο τραπέζι γέρνοντας από τη μια πλευρά μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τη σωστή στάση του σώματος.  Μερικές  φορές μια κακή στάση σώματος μπορεί να σχετίζεται με ψυχολογικά ή συναισθηματικά προβλήματα  του παιδιού.
Η σωστή στάση σώματος δεν είναι όμως, μόνο θέμα αισθητικής.  Κρατώντας τους μυς, τις αρθρώσεις και γενικότερα το μυοσκελετικό μας σύστημα σε αρμονία  μπορεί κάποιος  να προλάβει σημαντικά προβλήματα όπως μυαλγίες και  αρθραλγίες. Μπορεί να  βελτιώσει την αναπνοή του και κατά επέκταση την οξυγόνωση των μυών, να ελαττώσει την πιθανότητα τραυματισμών, τους πόνους στην πλάτη και τις κεφαλαλγίες και γενικότερα να ζει  με λιγότερες καταπονήσεις.

Πως μπορείτε να βοηθήσετε:

  1. Έξυπνες συστάσεις. Να προτιμάτε τις θετικές παροτρύνσεις όταν αναφέρεστε στη στάση του παιδιού κι όχι τις αρνητικές, αποφεύγοντας τα υποτιμητικά σχόλια. Αντί να του λέτε λοιπόν «μην καμπουριάζεις» προτιμήστε να του υπενθυμίζετε να περπατά με ψηλά το κεφάλι σαν να είναι βασιλιάς, φέρνοντας μέσα το σαγόνι σε ευθεία γραμμή με το σώμα του πράγμα που βοηθάει αμέσως όλο το σώμα να ευθυγραμμιστεί. Να θυμάστε, βλέποντας το παιδί από το πλάι όρθιο,  το αυτί, ο ώμος, ο γοφός και ο αστράγαλος πρέπει να είναι σε μια ευθεία γραμμή.
  2. Σκεφτείτε εργονομικά. Δώστε προσοχή στην επιλογή καρέκλας και γραφείου λαμβάνοντας υπόψη ότι τα πόδια του παιδιού πρέπει να πατούν στο πάτωμα κι όχι να κρέμονται ή να πατούν πάνω στα πόδια της καρέκλας. Καλό είναι για τη μελέτη να προτιμήσετε μια σταθερή καρέκλα κι όχι καρέκλα με ροδάκια. Ρυθμίστε την καρέκλα έτσι ώστε οι γοφοί και τα γόνατα να είναι στο ίδιο ύψος μεταξύ τους και τα γόνατα λίγο χαμηλότερα από τα ισχία. Μην σταυρώνετε τα πόδια και αποφύγετε το κάθισμα στην άκρη της καρέκλας. Η πλάτη της καρέκλας πρέπει να στηρίζει την μέση.  Οι αγκώνες πρέπει  να ακουμπούν πάνω στα μπράτσα της καρέκλας και να σχηματίζουν γωνία 90 μοιρών με τους χαλαρούς ώμους.  Σε ότι αφορά τον υπολογιστή να θυμάστε ότι τα μάτια του παιδιού όταν τον χρησιμοποιεί θα πρέπει να είναι στην ευθεία με την οθόνη άρα ο υπολογιστή θα πρέπει να είναι τοποθετημένος ακριβώς μπροστά του κι όχι στο πλάι στο σωστό ύψος.
  3. Προσοχή στην τσάντα. Ελαφρύνεται όσο μπορείτε το φορτίο που κουβαλά το παιδί καθημερινά στο σχολείο. Η τσάντα δεν πρέπει να ζυγίζει πάνω από το 10% του σωματικού βάρους του παιδιού. Πρέπει να ρυθμίζεται σωστά πάνω στο σώμα, ώστε το βάρος να μοιράζεται ομοιόμορφα στους δύο ώμους και το κέντρο της τσάντας να εστιάζεται κοντά στην μέση του παιδιού.  Προτιμήστε την επιλογή τσάντας με ροδάκια και σίγουρα αποφύγετε  τσάντα που  κρεμάει στον ένα ώμο.
  4. Ενθαρρύνεται το παιδί να γυμνάζεται. Το καλό μυϊκό σύστημα και η καλή φυσική κατάσταση αποτελούν την καλύτερη ασπίδα για οποιοδήποτε μυοσκελετικό πρόβλημα.  Κάθε είδους αθλητική δραστηριότητα θεωρείται καλή και χρήσιμη για ένα παιδί,  χωρίς κανένα περιορισμό.  Οι περιορισμοί και οι απαγορεύσεις για αθλήματα μπορεί να απαιτηθούν  αργότερα, μετά την ολοκλήρωση της οστικής ανάπτυξης.  Διεθνώς, όμως, η ιδανική αθλητική δραστηριότητα  για το χτίσιμο ενός γερού μυοσκελετικού συστήματος θεωρείται   το κολύμπι. Είναι το μόνο άθλημα που συνδυάζει την ενδυνάμωση σχεδόν όλων των μυών του σώματος χωρίς την καταπόνηση των αρθρώσεων. Ειδικές οδηγίες για γυμναστική, αθλήματα και ασκήσεις, όπως και χρονική διάρκεια και ένταση αυτών, μπορούν να δοθούν   από  ορθοπαιδικό ή  φυσιοθεραπευτή, ειδικά  αν στο παιδί υπάρχουν υποψίες για  προβλήματα όπως σκολίωσης και κύφωσης.   
  5. Δώστε το καλό παράδειγμα! Μην ξεχνάτε ότι τα παιδιά μιμούνται τους γονείς. Η σωστή διατροφή, η καλή φυσική κατάσταση και η αποφυγή επιβαρυντικών παραγόντων των γονιών επηρεάζει θετικά και τα παιδία μας.  Γι' αυτό μην ξεχνιέστε κι εσείς: ψηλά το κεφάλι, ίσια η πλάτη, μέσα η κοιλιά!


Αντί να του λέτε συνέχεια «μην καμπουριάζεις» προτιμήστε να του πείτε: «περπάτα σαν να είσαι βασιλιάς»!

ΠΡΟΣΟΧΗ! Αν οι ώμοι του παιδιού κλείνουν προς τα μέσα ή  το πάνω μέρος της πλάτης γέρνει μπροστά ή οι ώμοι του παιδιού δεν είναι ευθυγραμμισμένοι ή το παιδί σας παραπονιέται για πόνους στα πόδια ή στην μέση θα πρέπει να απευθυνθείτε στον ειδικό για να αποκλειστούν, προληφθούν και αντιμετωπιστούν σωστά συγκεκριμένες παθήσεις όπως σκολίωση, κύφωση κ.α.


 Του Κωνσταντίνου Τσεβδού, Ορθοπαιδικού Χειρουργού Ενηλίκων & Παίδων, Διευθυντή Ορθοπαιδικής Κλινικής  Mediterraneo Hospital

ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Web design & Seo by Marinet